
Oulun seudun ammattikorkeakoulun tekniikan yksikön autolaboratoriossa on kehitetty moottoriurheiluun liittyvää osaamista jo vuodesta 1995. Laboratoriossa ei ole jääty pyörimään omalle mukavuusalueelle, vaan yhteistyötä tehdään voimakkaasti niin tekniikan yksikön opetuksen, kuin yksikön ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
Autolaboratoriossa MM-tason asiantuntemusta
Autolaboratorion toimintaan kuuluu muun muassa moottorin ja voimansiirron tietokoneiden ohjelmointi ja säätäminen. Lisäksi laboratorion osaamisalueena on auton ja kuljettajan toimintojen seuranta ja tulkinta kilpailutilanteissa. Autolaboratorion osaaminen näkyy oikeassa elämässä, sillä laboratorio tekee yhteistyötä muun muassa tuotantoautojen luokan maailmanmestaruuskisoihin osallistuvien kilpailijoiden kanssa. Rallin SM-sarjaa tälläkin hetkellä johtava Juha Salo (Rallin SM 2008, N-sarja) auto säädetään OAMK:n tekniikan yksikön autolaboratoriossa. Opiskelijoiden motivointi konkreettisten mallien, esimerkiksi juuri ralliautojen avulla on tärkeä tekijä autolaboratorion toiminnassa. Opiskelijat oppivat asiat innokkaammin ja tiedon siirto opiskelijoille on helpompaa, kun he näkevät minkälaiseen työnjälkeen alalla on mahdollisuuksia ja heidän tekemällään työllä on merkitystä.
Opiskelijoiden osaamisella vihreämpää kehitystä
Moottorilaboratorio mahdollistaa moottorien mittaukset tarkoissa laboratorio-olosuhteissa. Mittaukset ovat tarpeellisia, koska alalla keskitytään voimakkaasti päästöjen puhdistamiseen. Suuri osa sen mittaus- ja käyttöjärjestelmistä on tehty henkilökunnan osaamisen ja opiskelijoiden opinnäytetöiden kautta. Moottorilaboratoriota hyödynnetään suoraan opintojaksoissa sekä opinnäytetöissä.
Päästöjen puhdistamiseen liittyen moottorilaboratoriossa on lähdetty pilottiprojektina kehittämään uusiopolttoaineiden käyttöä moottoreissa. Laboratorion ekologinen osaaminen on näkynyt esimerkiksi Suomen puhtain rataluokka -projektissa, johon se teki moottorien testaukset, päästö-mittaukset ja muutostyöt. Projekti oli Henry Ford -säätiön tukema ja Formula Ford Finland ry:n toteuttama. Projektissa tähdättiin siihen, että Formula Ford rata SM-sarjassa ajettaisiin tulevaisuudessa etanolin avulla. Suuri osa sarjan autoista ajaakin tänä vuonna etanolilla.
Osana opintoja
Uudet energiamuodot ovat opetuksessa tällä hetkellä osa-alue johon autolaboratorio on pyrkinyt vahvasti suuntautumaan. Laboratorioon hankittiin vuoden 2007 alussa opetusautoksi Toyota Prius –henkilöauto. Prius on ensimmäinen sarjavalmisteinen hybridiauto, eli auto jossa on perinteinen polttomoottori ja lisäksi toisena voimanlähteenä sähkömoottori. Tämän opetusauton tarkoituksena oli herättää opiskelijoissa ajatuksia miettimään uusia energiavaihtoehtoja. Autoon asennettiin opetus- ja tutkimuskäyttöön erittäin kattava tiedonkeruujärjestelmä. Järjestelmän avulla opiskelijoille voidaan opettaa asioita auton ajokäyttäytymisestä kuljettajan ominaisuuksiin asti. Auto mittausjärjestelmineen onkin osoittautunut erittäin hyväksi opetus ja projektikohteeksi. Poikkitieteellisiä tutkimusprojekteja auton ympärillä on käynnissä tälläkin hetkellä yhteistyössä muiden OAMK:n tekniikan yksikön koulutusohjelmien, kuten tietotekniikan, hyvinvointiteknologian ja konetekniikan kanssa.