Kerho- ja kilpailutoiminnan luonteva liitto

tiistaina 25. tammikuuta 2011 | | Ei kommentteja

Hyvän mielen ja viihtyvyyden saavuttaminen kerhoissa on kokemukseni perusteella helppoa, kun tavoitteet ja suunnitelmat ovat selkeitä. Kilpailuteema kerhossa nostaa aina motivaatiota ja asioihin jaksetaan panostaa loppuun asti. Kerho voidaan perustaa kilpailuun osallistumista varten tai kerhossa syntyvillä tuotoksilla voidaan osallistua kilpailuun. Hyvä esimerkki tällaisesta kilpailusta on Tutki-Kokeile-Kehitä -kilpailu, johon jo kolmen vuosikymmenen aikana on osallistunut lapsia ja nuoria harraste- ja koulutoiminnan yhteydessä syntyneillä tuotoksilla.

Miten oppii parhaiten?

Vuoden 2010 kilpailun finaaliin pääsi kaksi sellaista työtä, joihin kerhotoiminta liittyi tiiviisti. Anttolan koulun luontokerholaiset Pihla, Emmi, Linda ja Miia (luokilta 5 ja 6) osallistuivat luontokerhoon koko lukukauden ajan kaksi kerta kuussa. Opettajan ehdottamia kerhoteemoja toteutettiin sekä ulkona että sisällä. Ankarien pakkasten johdosta tytöt joutuivat kuitenkin tekemään eräinä päivänä muutoksia suunnitelmiin ja ulkoilu vaihtui sisällä olemiseen. Yllättävä käänne johti luontokerholaiset ideaan, jossa lähdettiin suunnittelemaan ja rakentamaan lautapeliä, jonka avulla voisi kerrata luontokerhossa opittuja asioita. Pelin huomattiin olevan tehokas apuväline asioiden kertaamisessa ja pian syntyi uusi kysymys – Voiko pelin avulla oppia uusiakin asioita? Tärkeään kysymykseen lähdettiin etsimään vastausta tieteellisiä tutkimustapoja hyväksi käyttäen ja peliä testattiin nuoremmilla oppilailla. Monipuolinen tutkimus sai lopuksi nimen Miten oppii parhaiten – pelaten, selaten vai tehtäviä tehden? Kilpailussa työ sai ensimmäisen palkinnon. Ilman mahdollisuutta osallistua kilpailuun lapset eivät olisi jaksaneet keskittyä näin monipuoliseen aiheeseen.

Tunnustuspalkinnolla palkittu lukiolainen Emmi Jokinen Valkeakoskelta tutki tiedekerhossa, miten kerhosisältönä käytettävä ohjelmointi kehittää lasten ajattelu- ja ongelmaratkaisutaitoja. Emmin tutkimus sai alkunsa mielenkiintoisesta aiheesta: hän havaitsi ohjelmoinnin opetuksen puuttumisessa peruskoulussa. Ohjelmointiperiaatteiden ymmärtäminen on teknistyneessä yhteiskunnassa kuitenkin erittäin tärkeätä. Tutkimuksen suorittaminen tiedekerhossa tiedekerholaisia testaten oli oikeastaan luontevin ja ainoa mahdollisuus nuorelle tutkijalle. Kerhoon osallistui motivoituneita ja aiheesta kiinnostuneita lapsia. Emmi havaitsi, että kerhossa opittiin nopeasti ja seitsemässä viikossa syntyi upeita tuloksia.

Molemmat tapaukset osoittavat, että kerhot voivat sisältää myös tärkeitä oppimiseen johtavia tavoitteita (tietoisesti tai sattumalta) ja toisinaan se on hyvä mahdollisuus ohjaajalle tutkia ja kehittää omaa työtään, myös opettajan työtä.

Kuva: Kerhokeskus

Osallistu kilpailuun!

Tiede- ja teknilliset tai keksimisharrastukset eivät ole yhtä yleisiä tai niiden harrastamiseen ei ole mahdollisuuksia läheskään kaikkialla Suomessa. Näistä asioista kiinnostuneiden lasten ja nuorten hyvinvoinnin kannalta on tärkeätä, että hekin saavat palautetta ja kehittymismahdollisuuksia mielenkiinnonkohteissaan. Näillä perusteilla toivoisi, että Tutki-Kokeile-Kehitä -kilpailua käytettäisiin enemmän kerhotuotosten esittämisen ja muiden samanhenkisten lasten ja nuorten tapaamisen areenana.

Vuoden 2011 Tutki-Kokeile-Kehitä- kilpailu päättyy 2.3, jolloin kilpatöiden tulee olla palautettu. Kilpailu on kuitenkin avoin ympäri vuoden. Mikäli et tänä vuonna ehdi viimeistellä työtäsi, voit ideoida ja hioa sitä ensi vuoden kilpailuun. Kilpailun lopputapahtuma järjestetään 28.-29.5 Tekniikan museossa, jonne tuomariston valitsemat finalistit töineen kutsutaan.

————————————————————————————–

Kerhokeskus – koulutyön tuki ry edistää lasten ja nuorten hyvinvointia ja kehittymistä. Kerhokeskuksen toiminnasta voit lukea yhdistyksen verkkosivuilta osoitteesta http://www.kerhokeskus.fi/fi/etusivu.

Tutki-Kokeile-Kehitä -kilpailusta kerrotaan lisää osoitteessa http://tukoke.tek.fi.

Kuva: Kerhokeskus



Antti Mäkelä työskentelee Kerhokeskus- koulutyön tuki ry:ssä.

Ei kommentteja artikkelille “Kerho- ja kilpailutoiminnan luonteva liitto

Kirjoita kommentti