Ennakkoluuloton liikennetutkija

maanantaina 3. lokakuuta 2011 |

Avainsanat: Maantieteen laitos, opiskelu Oulun yliopistossa, Oulun yliopisto, työelämä

Kuka olet ja miten kuvaisit työtehtävääsi?

Olen Marja Salo, opiskelin Oulun yliopiston maantieteen laitoksella vuosina 2002-2008. Nykyinen työpaikkani on Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä, jossa olen ollut reilun vuoden. HSL vastaa pääkaupunkiseudun, Keravan ja Kirkkonummen joukkoliikenteen suunnittelusta, järjestämisestä ja matkustajainformaatiosta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmä- suunnitelman laatimisesta. Työskentelen liikennejärjestelmäosaston tutkimukset ja ennusteet -ryhmässä.

Tittelini liikennetutkija ja ryhmämme nimi antavat viitteitä työnkuvastani. Olen mukana erilaisissa seudun liikennettä ja asukkaiden liikkumistottumuksia käsittelevissä tutkimuksissa. Tutkimustietoa tarvitaan HSL:ssä niin pitkän aikavälin liikennejärjestelmä- kuin lyhyemmän aikavälin joukkoliikennesuunnittelussakin.

Mitä kautta olet päätynyt nykyiseen työhösi?

Tyypillisen kulttuurimaantieteilijän tapaan pohdiskelin opiskeluaikana ahdistuneena mitä sitä voisi työkseen tehdä. Aktiivisen ja ennakkoluulottoman asenteen kanssa pärjää pitkälle kun pitää silmät avoinna ja tarttuu mahdollisuuksiin. Jos opintojen aikaisia rakennusalan kesätöitä ei lasketa, varsinainen työurani sai alkunsa matkailuaiheisesta opinnäytetyöprojektista Suomen luonnonsuojeluliitolle vuonna 2006. Mielenkiintoiset tehtävät ovat seuranneet toisiaan ja työssä hankittu kokemus ovat auttaneet eteenpäin. Valmistumisen jälkeen olen tehnyt töitä ainakin viidelle eri työnantajalle. Nykyisen työpaikkani bongasin Hesarin työpaikkasivuilta, mutta avoimiksi ilmoitetut tehtävät ovat todellakin vain jäävuoren huippu. Työnhaussa kaikki kontaktit kannattaa hyödyntää ja hyvin laaditut avoimet hakemukset oikeaan saumaan sattuessa voivat hyvinkin tuottaa tulosta.

Anekdoottina täytyy vielä kertoa, että samaan aikaan HSL:ssä aloitti minun lisäksi toinenkin Oulun yliopistosta valmistunut mantsalainen. Kohtasimme työhaastattelun viimeisen vaiheen ryhmätehtävässä ja itseksemme silloin toivoimme, että emme ole saman työpaikan perässä. Haimme onneksi eri tehtäviin ja meistä tuli kollegoja!

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?

Olen toimistorotta, mutta onnellinen sellainen, sillä minulla on paljon virikkeitä. Vietän aikaani siis päätteen ääressä ja kokouksissa.  Tärkeimpiä työkalujani ovat perus Office-ohjelmistot, SAS sekä MapInfo. Työni koostuu tutkimusten valmistelusta, haastattelu- tai kenttämittauksissa tuotetun datan käsittelystä, analysoinnista ja raportoinnista. Tiedolle on kysyntää ja tärkeä osa työtäni on tarpeen mukaan koostaa tutkimuksesta tarvittavaa tietoa niin talon sisäisiin kuin esimerkiksi kuntien tarpeisiin. Olen löytänyt itsestäni täällä uuden puolen, saatan syventyä flow-tyyppisessä tilassa SAS-koodin askarteluun!

Millaiset asiat ovat työssäsi tällä hetkellä pinnalla?

Ajattelen tätä asiaa nyt hieman laajemmasta näkökulmasta kuin tarkalleen omista arkisista työtehtävistäni. Liikenteen ja maankäytön yhteensovittaminen ja liikenteen ympäristökysymykset ovat paljon esillä erityisesti ilmastonmuutoskeskusteluun liittyen. Jos taas ajattelen omaa työtäni niin mielenkiintoista ja haastavaa on pikkuhiljaa omaksua uusia tutkimusmenetelmiä ja työkaluja.

Kuvailisitko tarkemmin jotain yksittäistä työtehtävää jonka parissa olet työskennellyt?

Aloittaessani HSL:ssä, täällä oli valmistumassa Helsingin seudun työssäkäyntialueen laaja liikennetutkimus.  Pääsin osallistumaan tutkimuksen raportointivaiheeseen ja työ oli erittäin mielenkiintoista niin asiasisällöllisesti kuin menetelmien opettelunkin kannalta. Erityisesti paneuduin henkilöhaastattelututkimukseen, jossa selvitettiin Helsingin seudun työssäkäyntialueen asukkaiden liikkumistottumuksia eli kulkutapoja, matkasuoritetta ja niin edelleen. Vastaavia tutkimuksia on tehty pääkaupunkiseudulla jo 1960-luvulta alkaen ja aikasarja on kiinnostava. Yhteiskunnalliset muutokset, kuten kaupungistuminen ja autoistuminen näkyvät kehityskulussa. Liikenne on mielenkiintoista, sen tarjoamien mahdollisuuksien kautta määrittyy arkinen toimintaympäristömme.

Millaista hyötyä maantieteen ja muiden LUMA-aineiden opiskelusta on ollut tässä työtehtävässä?

Olen hyötynyt tilastotieteen opinnoista ja niihin liittyvistä harjoitustehtävistä. Jos olisin opintojen aikana panostanut enemmän paikkatietoasioihin, osaamisesta olisi nyt paljon iloa. Paikkatieto-osaamisen merkitys kasvanee tulevaisuudessa vielä entistä tärkeämmäksi. Tekemällä kuitenkin oppii ja vaikka työhistoriani ei ole kovin pitkä, aiemmasta työkokemuksesta on myös ollut paljon apua. Liikenteen ja maankäytön yhteensovittaminen sekä yhdyskuntarakenne nousee liikennekysymyksissä yhä tärkeämmäksi ja maantieteilijöiden holistinen ote asioihin on varmasti eduksi näiden asioiden parissa työskentelyssä.

Mikä on työssäsi palkitsevinta?

Palkitsevaa on työskennellä talossa, jonka työn takana voin seistä hyvillä mielin. Ympäristökysymykset ovat minulle tärkeitä ja HSL:ssä koen, että työni ja henkilökohtaisen arvomaailmani välillä ei ole ristiriitaa. Jokapäiväisessä työssä palkitsevinta on uuden oppiminen ja erilaisten tutkimusaineistoihin liittyvien ongelmien ratkaisu. Asiantuntevien kollegojen arvoa ei voi liikaa korostaa, heiltä on niin paljon opittavaa.

Millaisia haasteita kohtaat työssäsi?

Aikataululliset haasteet ovat varmasti joka paikassa arkipäivää. Haasteita tarjoavat myös tutkimusaineistojen käsittelyyn liittyvät kysymykset ja yleensä työskentelymenetelmiin liittyvät kysymykset. Aika usein tulee mietittyä miten jonkin asian voisi toteuttaa yksinkertaisemmin, nopeammin tai sujuvammin. Mutta uuden oppiminen on työssä ihan parasta.

Millaisia terveisiä lähettäisit alastasi haaveilevalle nuorelle?

Maantieteen opinnot tarjoavat hurjasti mahdollisuuksia ja Oulun yliopiston maantieteen laitokselta on upeat mahdollisuudet lähteä ulkomaille vaihto-opiskelijaksi tai harjoitteluun (molemmat on henkilökohtaisesti hyväksi havaittu). Kannattaa seurata omia kiinnostuksen kohteita ja tarttua rohkeasti vastaantuleviin tilaisuuksiin ja olla valmis liikkumaan Suomessa ja maailmalla kiinnostavien opiskelumahdollisuuksien ja työtehtävien perässä. Muistan kuinka kliseiseltä omien kiinnostuksen kohteiden seuraaminen aikanaan kuulosti mutta ainakin omassa tapauksessani se on toiminut mainiosti. Maantieteilijän osa ei ole helppo, kun koulutuksesta ei valmistu varsinaiseen ammattiin vaan omaa paikkaansa joutuu hieman etsimään.

Opiskelua aloittaville sanoisin, että ottakaa iloiten hyöty irti suomalaisesta järjestelmästä jossa opiskelu on ainakin toistaiseksi ilmaista, opiskeluun saa tukea, työharjoittelusta usein maksetaan ja ulkomaille lähteviä vielä erikseen tuetaan. Ulkomaiset opiskelija”kollegat” eivät yleensä ole uskoa korviaan, kun kuulevat tästä. Työelämään siirtyviä haluan kannustaa sanomalla, että Hesarin työpaikkailmoitukset edustavat vain pientä palaa tarjolla olevasta työstä. Kontaktit miltä tahansa elämänalueelta voivat olla avuksi. Eläkevirka ei välttämättä tärppää ensi yrittämällä mutta pala kerrallaan pääsee eteenpäin. Työuraansa aloittelevan maantieteilijän voi olla haastavaa konkretisoida osaamistaan (tai sitten olen poikkeus). Tässä suhteessa ei kuitenkaan kannata säästellä aikaa vaan pyrkiä selittämään kaikki osaaminen menetelmistä, ohjelmistoista ja teemoista mahdollisimman ytimekkäästi ja selkeästi.


Ei kommentteja artikkelille “Ennakkoluuloton liikennetutkija

Kirjoita kommentti