Oulun normaalikoululla syntyi 1990-luvun loppupuolella idea seitsemännen luokan projektista, jossa yhdistyisi matematiikan ja kotitalouden opetus. Eri opettajat ja opetusharjoittelijat ovat vuosien mittaan kehittäneet materiaalia ja siitä on muotoutunut kokkiprojekti, jonka tavoitteena on saada oppilas huomaamaan matematiikan tarpeellisuus myös jokapäiväisessä elämässämme. Samalla harjoitellaan koko luokan yhteistoimintaa sekä yhteistä päättämistä ja suunnittelua. Myös ruoanvalmistukseen liittyvät askareet tulevat tutuksi.
Tämän syksyn kokkiprojekti aloitettiin suunnittemalla omalle perheelle ateria, johon kuuluivat alku-, pää- ja jälkiruoka. Ryhmätyön osuus jäi tällä kertaa vähemmälle. Ruokaa varten tehtiin ostoslista tarvittavista ruokatarvikkeista ja kotitehtävänä oli käydä katsomassa ostoslistan tuotteille ruokakaupasta oikeat kilo-, litra- tai kappalehinnat ottaen huomioon oman perheen koko.
Seuraavalla oppitunnilla tutkielmaan suunniteltiin kansilehti ja menu viimeisteltiin. Sen jälkeen keskityttiin laskemaan aterialle kokonaishinta sekä ruokamenot yhtä henkilöä kohden. Välillä oppilaat kävivät tarkistamassa Internetistä muun muassa kahvipakettien hinnan ja ruoanlaitossa käytettyjen mittayksiköiden tarkemmat tilavuudet. Osalla oppilaista aterian hinta taisi nousta aika korkeaksi ja käytännön toteutus jätettiinkin vapaaehtoiseksi, sillä kaikilla luokilla kotitaloustunteja ei sattunut samaan jaksoon. Jos ruoan valmistus oli mahdollista toteuttaa kotona, lisätehtävänä raportoitiin opettajalle myös sen onnistumisesta.
Tutkimukselle on ollut eri vuosina erilaisia suoritustapoja. Yleensä on harjoiteltu luokan yhteistoimintaa ja suunniteltu yhdessä ruokalajit. Jokainen on saanut ehdottaa oman alku-, pää- ja jälkiruoan, joista on ensin pienemmissä ryhmissä päätetty ateriakokonaisuus ja sitten koko luokan kesken äänestetty mikä niistä toteutetaan. Ateria on valmistettu kotitaloustunnilla yhdessä ja maisteltu sekä arvioitu tarkasti. Tärkeimmässä roolissa työssä ovat kuitenkin olleet matematiikan laskut ja niiden avulla onkin voinut vielä korottaa arvosanaansa ja paikata koetuloksia.
Valmis esimerkkitoteutus projektiin: