Kurssin suunnittelua

10.2.2012 |

Syventävä II alkoi viime viikolla. Meidät jaettiin 4-6 hengen ryhmiin ja saimme suunnitella alusta loppuun asti yhden kurssin kaverin kanssa.

Minä ja kaverini suunnittelemme ysiluokkalaisille maantiedon kurssin. Kurssiin sisältyy sekä luonnon- että kulttuurimaantiedettä ja sekös meitä mantsalaisia ilahdutti! Kurssin suunnittelu lähti liikkeelle siitä, että tarkistimme kuinka monta tuntia meillä on pidettävänä. Ikävänä yllätyksenä tuli, että meiltä menee neljä tuntia ”ohi”, koska on kaikenmaailman opekokouksia ja penkkareita ynnä muuta. Pistettiin kuitenkin viisaat päät yhteen ja saatiin suunniteltua hyvä, mutta tiivis paketti. Kaveri keksi myös, että voitaisiin teettää oppilailla essee, joka korvaisi menetettyjä tunteja. Päätettiin sitten ottaa esseiden aiheiksi metsät ja suot, koska ne kuuluvat ysin mantsaan, mutta niitä on käsitelty myös kasiluokan bilsassa, joten oppilailta pitäisi olla asiaan jonkinlaista pohjaa. Jännityksellä ootetaan, että mitä ysiluokkalaiset saavat aikaseksi, koska me vaaditaan myös lähteisiin viittaamista ja lähdeluettelo :)

Kurssin suunnittelussa tuntien sisältöjen päättämisen jälkeen täytyy miettiä myös sitä, miten oppilaita arvioidaan. Pitää päättää kuinka suuri arvo on kokeella (esim. 60 %), tuntiaktiivisuudella, läksyjen tekemisellä ja meidän kurssin tapauksessa myös esseellä. Lisäksi täytyy miettiä erilaisia opetusmenetelmiä, jotta opetuksessa on vaihtelua ja että kaikki oppilaat otetaan huomioon.

Mun ensimmäinen tunti tuolle ysiluokalle on vasta helmikuun puolivälissä. Sovittiin kaverin kans, että hän alottaa, koska mulla on pian kasvien lajintuntemuksesta tentti, joten tarvin aikaa kasvien opetteluun. Nyt oonkin viime päivät istunu kasveja opettelemassa ja voi kauhia kun ne jotkut on vaan mahottomia tunnistaa! Varsinkin kun en ole juurikaan kiinnostunu kasveista… Mutta pitää nämä pakolliset kurssit suorittaa.

Voisin vielä kertoa hieman syventävä I -kurssista ja liitän tähän myös pari kuvaa siihen liittyen. Syventävä ykkösessä opetin eniten ysiluokkalaisille ympäristökurssia, mutta lisäksi pidin kaseille tunnit ihmisen evoluutiosta ja soista ja lukiossa yhen bilsan tunnin periytymisestä. Ympäristökurssilla aiheina oli mm. ilmastonmuutos, luonnon hyödyntäminen ja jätteiden kierrättäminen. Jätteiden kierrätys -tunnin pitivät kolme opiskelukaveriani. He kertoivat ensin aiheeseen liittyvää teoriaa ja sitten oppilaat jaettiin pieniin ryhmiin. Jokaiselle ryhmälle annettiin laatikollinen tavaraa, jotka piti kierrättää oikealla tavalla. Luokkaan oli siis merkitty erikseen paikat lasille, muoville, sekajätteelle ynnä muulle. Ja hienosti jätteet löysivätkin lähes 100 % tiensä oikeaan paikkaan :)

Syventävä ykkösen lopuksi muut ryhmän opiskelijat ja ryhmän ohjaava opettaja antoi jokaiselle opiskelijalle palautetta. Me opiskelijat tehtiin toisistamme sellaset hampparit, jonka ylimpään sämpylään kirjoitettiin asioita, jotka menee hyvin ja pihviin asioita, joissa pitää skarpata ja alimmaiseen sämpylään vielä jotain mitä arvostamme kyseisessä opiskelijassa. Laitan tähän kuvan mun saamasta hampurilaispalautteesta. Näillä eväillä on hyvä jatkaa syventävä kakkosessa ja myös työelämässä!

-Suvi

Ei kommentteja artikkelille “Kurssin suunnittelua

Kirjoita kommentti