Kemian opetuksen päivät 2012

25.4.2012 |

13.-14.4. järjestettiin Oulussa Kemian opetuksen päivät, joille osallistuimme opiskelukaverini kanssa. Oulun ammattikorkeakoulun tekniikan yksikkö kokosi yhteen mukavan kokoisen joukon kemian alan ammattilaisia, opettajia sekä opiskelijoita.

Meitä opiskelijoita ainakin pintapuolisesti näytti olevan jonkin verran paikalla, mutta pääosin osallistujajoukko koostui jo työelämässä olevista henkilöistä. Meillä oli nyt alkukeväästä Kemiaa aineenopettajalle –kurssi, jonka tiimoilta olimme kuuntelemassa muutamaa työpajaa. Ohjelmassa olisi ollut myös erilaisia luentoja pari kappaletta sekä iltajuhla Tietomaassa, mutta osallistuimme vain työpajoihin.

Perjantaina kävimme kuuntelemassa neljä työpajaa, lauantaina 2. Ensimmäisessä pajassa kemian aineenopettajaksi opiskelevat esittelivät tutkimustaan siitä, kuinka lukioikäiset opiskelijat kokivat graafisen mallintamisen sekä animaatioiden käytön opetuksessa. Toinen paja koski kemian opiskelua, erityisesti sitä, miksi kemiaa opiskellaan ja miksi ei. Tässäkin tapauksessa lukioikäisille oli tehty kysely kemian opiskelusta. Tulokset olivat mielenkiintoisia, vaikka eivät kovin yllättäviä. Tuloksissa tuli esille se, miten hyvin usein kemiaa pidetään kyllä mielenkiintoisena, mutta se usein jätetään pois jonkun muun aineen tieltä. Lukiolaiset vastasivat ensisijaisesti opiskelevansa kemiaa jatkokoulutuksen ja toisena arkielämässä tarvittavien tietojen vuoksi. Kolmantena heidän mielestään kemiaa tarvitsee, jotta ymmärrettäisiin ympäristöä ja sen suojelemista sekä neljäntenä lukiolaiset kokivat, että kemian tietojen hallitseminen on hyvä yleissivistyksen kannalta. Kuitenkin, omaa opettajuutta ajatellen yksi asia jäi mieleen hyvin: moni opiskelija koki, että heidän kemian opettajansa on vaikuttanut siihen, jatkaako kemian opiskelua vai ei. Tulee siis työelämässä muistaa ajatella myös oppilaiden opiskelun mielekkyyttä, ja pyrkiä rakentamaan tunneista mielenkiintoisia ja kytkeä kemia myös arkielämään. Lisäksi ehkäpä kemiaan pitää koukuttua tietyllä tavalla ja ymmärtää sen monimuotoisuus, jotta opiskelumotivaatio pysyy sen suhteen korkealla.

Oulun seudun ammattikorkeakoulun tekniikan kemian osasto esittäytyi myös kemian opetuksen päivillä. Pajassa tuli monipuolisesti esille se, kuinka kemiaa sovelletaan käytännön elämässä. Esimerkiksi tiesitkö, että tummuneet hopeaesineet saa kiillotettua yksinkertaisesti veden, alumiinifolion ja suolan avulla? Tai että jos vesiputkia rakentaessa kupari- ja rautaputket asettaa väärin päin, koko homma menee läskiksi ja vesiputki hajoaa? Molemmat tapaukset selittyvät metallien jännitesarjan avulla. Asiat olivat todella mielenkiintoisia, mutta en taida silti loikata OAMK:iin tekniikan puolelle, kyllä nämä opehommat on siltikin minun juttuja :)

Kaiken kaikkiaan Kemian opetuksen päivät olivat todella kiva ja mielenkiintoinen tapahtuma, josta jäi paljon käteen. Olisikin oikein kiva, jos tällaisia päiviä järjestettäisiin useammin täällä vähän pohjoisemmassa :)

Kävimme myös tutustumassa laboratorioalan turvallisuuteen sekä pajaan, jossa kemian opettajat olivat koonneet yhteen useita erilaisia demoja ja töitä. Töistä muutamat olivat todella mielenkiintoisia, ja niitä tulikin raapustettua talteen tulevaisuutta varten. Mieleen jäi todella hyvin esimerkiksi demo siitä, kuinka pienikin määrä palavaa rasvaa humahti liekkeihin, kun palavaan rasvaan tiputti edes pari pisaraa vettä. Kovin moni tämän nähtyään tuskin koettaa sammuttaa vaikkapa keittiössä palavaa öljyä vedellä, toivottavasti! Kuten kerroinkin, meillä oli alkukeväästä Kemiaa aineenopettajille- kurssi. Kurssin yhtenä tehtävänä oli koota portfolio omasta mielestä hyvistä ja käytännöllisistä töistä sekä demoista myös tulevaisuutta varten. No, tapani mukaan tein työn puoliksi jo hyvissä ajoin etukäteen (eli siis kovasti suunnittelin kyllä kirjoittamista), ja viimeisinä iltoina naputtelin portfolion valmiiksi.. Mutta hei, kymmenen sivua täynnä demoja ja oppilastöitä, ja vielä palautus 15 min ennen deadlinen umpeutumista!

Viime perjantai sekä koko ensi viikko meneekin aivan muissa hommissa kuin opiskellessa, olen nimittäin aivan toisella paikkakunnalla kun Oulussa opettajan sijaisena yläasteella. Tällä kertaa kuitenkaan ei tarjolla ollut omien, siis matemaattisten aineiden, opetusta vaan historiaa, äidinkieltä, englantia ja jopa ilmaisutaitoa! Onpa sitä ennenkin opetettu ties mitä aineita, muun muassa kotitaloutta, joten kylläpä aine kun aine luonnistuu näin yläkoulussa. Lukiotasolla saattaisi mennä sormi suuhun ja tulla äitiä ikävä esimerkiksi kielten osalta, sen verran hyvin on päässyt kieliopin koukerot unohtumaan tässä muutaman vuoden aikana.

Lähtölaskenta vappua kohden on alkanut, ainakin tämä opiskelija odottaa vappua innoissaan kun… no, teekkari wappua :D Palataanpa vapputarinoilla ensi kerralla, pidetään peukkuja sille, että lumet edes vähän sulaisivat :)

-Essi

Ei kommentteja artikkelille “Kemian opetuksen päivät 2012

Kirjoita kommentti