Tänä keväänä Tietomaassa käydessään saattoi yllättäen törmätä vanhanaikaisiin kaapuihin sonnustautuneisiin hahmoihin tunnelmallisessa arabiahenkisessä ympäristössä. Heille jutellessaan kävi ilmi, että kyseessä oli itse asiassa sellaisia kuuluisia matemaatikkoja kuin Al-Khwarizmi, Brahmagupta, Hypatia, Sonja Kovalevskaja ja Arkhimedes. He esittivät matemaattisia taikatemppuja, asettivat ratkottavaksi haastavia ongelmia ja opastivat pelamaan vaikkapa shakkia.
Kyseessä oli Ruotsista, Tiedekeskus Navetista vuokralla ollut Bagdad ja äärettömyys -näyttely, joka tutustutti eri-ikäisiä oppilasryhmiä matematiikan saloihin toiminnallisuuden sekä erilaisten pelien, pulmien ja ongelmien avustuksella. Idyllisesti sisustettu näyttely mielenkiintoisia esineitä pursuavine hyllyineen ja pöytineen tarjosi oppilaille aivan uudenlaisen oppimisympäristön. Lisäksi oppaina toimivat matemaatikot toivat mukaan palan matematiikan historiaa muun muassa kertomalla itsestään ja saavutuksistaan.
Jokaisen työpajan alussa Al-Khwarizmi otti oppilaat vastaan ja toivotti tervetulleiksi Bagdadiin. Tätä seurasi noin varttitunnin pituinen johdanto, joka vaihteli oppilaiden iän mukaan. Johdantoon kuului pieni näytelmänpätkä, jossa esiteltiin ohjaavat matemaatikot, sekä pieni ongelmanratkaisutehtävä. Erityisesti nuorimpien oppilaiden kanssa saatettiin eläytyä oikein kunnolla, ja myös oppilaat pääsivät mukaan esiintymään esimerkiksi talonpojan ongelmassa tai siltaongelmassa. Johdannon jälkeen oppilaat jaettiin pienempiin ryhmiin, joissa ryhmää ohjaava matemaatikko esitteli ohjatusti joitakin matemaattisia ongelmia, pelejä tai ideoita. Suosittuja aloitustehtäviä olivat muun muassa nallejen punnitus, ristikkokertolasku, mahdoton leikkaus, Möbiuksen nauha sekä Merirosvojen aarteenjakopeli. Suurimman osan ajasta oppilaat saivat kuitenkin kierrellä Bagdadissa itsekseen ja etsiä mieluista tekemistä, jossa matemaatikot tarvittaessa opastivat.
Pajan lopuksi koottiin vielä yhteen oppilaiden kokemuksia työpajasta. Palaute oli lähes tulkoon aina positiivista ja usein kuulikin oppilaiden sanovan, että ”tämä oli paras matikan tunti ikinä”. Suosikeiksi nousivat yleensä erilaiset pelit kuten shakki, tikkupeli ja kivipeli, mutta myös erilaiset ongelmanratkaisutehtävät olivat olleet mukavia. Tapana oli myös kysyä oppilailta, oliko heidän mielestään kaikissa pajan aktiviteeteissa matematiikkaa. Useimmiten oppilaat sanoivat, ettei jossakin tietyssä jutussa ollut, mutta pienellä pohdinnalla matematiikka saatiin kuitenkin kaivettua sieltäkin esille.
Kevään aikana pidettiin 132 Bagdad-työpajaa, joissa kävi yhteensä 2940 oppilasta ja opettajaa. Enimmäkseen vierailleet ryhmät olivat tavallisia peruskoululuokkia, joista suurin osa alaluokkia, mutta mukaan mahtui myös lukioryhmiä sekä useita erityisluokkia. Lisäksi Bagdad oli avoinna kaikelle yleisölle Tietomaan matematiikan teemapäivänä 4.2., hiihtolomaviikolla, lasten toimintapäivänä 21.4. sekä kevään aikana keskiviikkoiltaisin pyörineissä matikkakahviloissa.
Vaikka Bagdad-näyttely onkin jo päättynyt, jatkuu matematiikan harrastaminen Tietomaassa syksylläkin LUMA-kahvilan merkeissä. LUMA-kahvilassa on matematiikkaan ja muihin luonnontieteesiin liittyvää toimintaa kaikenikäisille keskiviikkoiltaisin 26.9. alkaen.
Näyttelyssä esillä olleita materiaaleja on saatavilla OuLUMA.fi-portaalista ilmaiseksi. Tässä joitakin esimerkkejä materiaaleista: