Laivanupotus koordinaatistossa

tiistaina 7. toukokuuta 2013 | | Yksi kommentti

Avainsanat: koordinaatisto, oppimispeli

Luokkataso:

3–5

Välineet:

koordinaatisto tai ruutupaperia ja kynä

Kuvaus:

Tässä laivanupotuspelissä laivat sijoitetaan tavallisesta pelistä poiketen koordinaatiston pisteisiin. Pelin avulla voidaan harjoitella koordinaatiston käyttöä helposti ja hauskasti.

  1. Laivanupotus koordinaatistossa -pelimateriaali

 


Yksi kommentti artikkelille “Laivanupotus koordinaatistossa

  1. Tässä versio pelistä, jossa ammutaan paikkavektoreilla!

    Laivanupotus

    Koordinaatisto ja laivasto:
    1. Koordinaatiston koko on -4:stä 4:ään x- ja y-akseleille. Tällöin on 81 pistettä johon sijoittaa laivoja ja ampua.
    Piirrä ruutupaperille 2 koordinaatistoa: omat ja vastustajan laivat. Sijoita laivat omaan koordinaatistoon: laivoja on 6, 5, 4 ja 3 pisteen kokoisia yksi kutakin. Laivat eivät saa koskettaa toisiaan edes kulmista eivätkä voi olla vinottain.

    Ampuminen:
    Ammutaan vuorotellen paikkavektoreilla: ”Ammun vektorilla…” Vastustajan tehtävä on varmistaa, että paikkavektori sanotaan oikein. Jos sanoo paikkavektorin väärin, ammunta epäonnistui ja vastustaja sanoo: ”Märkää ruutia.” Onnistuneesta laukauksesta vastustaja kertoo osuiko ja upposiko.

    Paikkavektori:
    Paikkavektori alkaa aina origosta ja päättyy haluttuun pisteeseen. Paikkavektori ilmaistaan yksikkövektorien i ja j summana. Jos ammutaan pisteeseen (2, -3), sanotaan: ”Ammun vektorilla 2i – 3j”.

    Vinkkejä:
    1. Suojatkaa oma koordinaatistonne pariltanne hyvin!
    2. Aloittakaa ampuminen: ”Ammun vektorilla…”
    3. Vain selvät ja matemaattiset virheet lasketaan.
    4. Sääntöjä saa tuunata.

    Pistin myös maininnan versioista ja tämän sivun linkin Wikipediaan: https://fi.wikipedia.org/wiki/Laivanupotus

    Kasper Valtakari | keskiviikkona 29. huhtikuuta klo 14:25 #

Kirjoita kommentti