Keskiviikkona 8.5. eräästä Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan luentosalista kuuluu iloista puheensorinaa ja naurua. Ovi on auki. Kun kurkistaa ovesta sisään, näkee joukon opiskelijoita ja yliopiston henkilökuntaa, jotka tutkivat ja kokeilevat pöydillä esillä olevia värikkäitä oppimisvälineitä opiskelijoiden opastuksella. Kyseessä on jo tammikuun alussa alkaneen Matematiikan oppimisvälineet -kurssin huipentumaksi järjestetty oppimisvälinenäyttely.
Matematiikan oppimisvälineet -kurssi kuuluu Oulun yliopiston teknologiapainotteisen luokanopettajakoulutuksen opiskelijoiden toisen vuoden opintoihin. Kurssi koostuu luennoista, harjoituksista, lyhyestä opetuskokeilusta ja suuresta määrästä itsenäistä työtä sekä raportoinnista.
Kurssin aluksi opiskelijat ovat tutustuneet erilaisiin matematiikan oppimisvälineisiin kurssin opettajan Vesa-Matti Sareniuksen johdolla. Seuraavaksi vuorossa on ollut omien oppimisvälineiden ideointi, suunnittelu ja valmistus. Tämän jälkeen itse tehtyjä oppimisvälineitä on kokeiltu lyhyessä opetuskokeilussa.
”Kurssin alkoi muutamalla yhteisellä tapaamisella, joissa tutustuttiin erilaisiin matematiikan oppimisvälineisiin. Sitten saimme ryhmissä alkaa ideoida, suunnitella ja toteuttaa omia oppimisvälineitä. Tavoitteena on ollut se, että jokainen ryhmä tuottaa vähintään kaksi oppimisvälinettä, jotka on tehty ryhmäläisten omista ideoista valmiiksi käytettäväksi oppimateriaaliksi itse. Kaikki ovat myös itse kehitelleet oppimisvälineiden käyttötarkoitukset ja -tavat, kuten esimerkiksi pelien säännöt.” kertoo Aleksi Palosaari.
Aleksin kassa samassa ryhmässä työskennellyt Eemil Suviaro kertoo heidän ryhmänsä tuottaneen kolme erilaista oppimisvälinettä vaaditun kahden sijaan. Ryhmän tuottamat oppimisvälineet olivat orsivaaka, lukugeneraattori ja Matemaattinen tornipeli.

Opiskelijat kertovat kokeneensa Matematiikan oppimisvälineet -kurssin hyödylliseksi ja hauskaksi. He ovat saaneet kurssilta esimerkiksi kokemusta oppimisvälineiden ideoimisesta ja valmistamisesta. Lisäksi kaikki tietysti saavat itse tekemänsä oppimisvälineet omikseen ja toistensa ideat käyttöönsä.
Tekno-opiskelijat lupasivat myös, että OuLUMA.fi-sivusto saa verkkoon soveltuvan osan materiaaleista käyttöönsä. Murtokakut-materiaali, Geometriapeli Salama ja Matemaattinen tornipeli on jo julkaistu OuLUMA.fi-sivustolla. Myös muuta materiaalia, kuten IQ-twist-pulmapeli, tullaan julkaisemaan OuLUMA.fi-sivustolla. Materiaalit tulevat esille omille sivuilleen, jotka löytää OuLUMA.fi-sivuston materiaalit osiosta. Lisäksi linkit kunkin materiaalin omalle sivulle lisätään tämän kolumnin yhteyteen.
Pelilaudat laskutoimitusten harjoitteluun lukualueella 1–20
Tunnustelupussi, jota voi käyttää vaikkapa geometristen muotojen opettelussa.
Pienet värisauvat oppilaiden käyttöön…
…ja isot värisauvat käytettäväksi koko luokan kesken opetustilanteissa.
Orsivaaka
Oppimisavaimet, joissa osassa on vaihdettava tehtäväkortti.
Opetuskello, jossa numerot ja viisarit ovat kiinni tarroilla.
Opetuskello, jossa on käytetty neppareita tarrojen asemesta ja siksi viisareita voi pyörittää.
Murtokakut murtolukujen havainnollistamiseen.
Montessorihelmet, ensimmäinen versio…
…montessorihelmien toinen versio…
…kolmas versio…
…ja neljäs versio montessorihelmistä.
Lukugeneraattori
Kertolaskudomino
Helmitaulu
Geometriapeli Salama geometristen muotojen harjoitteluun
Antivirus-pulmapeli
Kymmenjärjestelmävälineet
10-hajottajat
IQ-twist-pulmapeli
Myydäänkö noita helmitauluja ??
Yhteistyöterveisin ;
Ari Kiviniemi | perjantaina 3. maaliskuuta klo 17:10 #———————————————-
Ari Kiviniemi, tj
Satagroup Oy
Vammaksentie 1
38210 Sastamala
gsm. 0400-123 500
———————————————-
* tarkastaa* toimii *tehostaa*
http://www.satagroup.fi