
MatikkaPysäkki järjestetään keskiviikkoisin klo 17.30-19.00 Linnanmaalla Oulun yliopistolla Kasvatustieteellisen tiedekunnan tilassa KTK120, ulko-ovelta C5 on opaste. Ulko-ovi C5 on Pyhän Luukkaan kappelilta lähin sisäänkäynti pohjoiseen päin.
Keväällä 2016 MatikkaPysäkki jatkuu 18.5. saakka.
MatikkaPysäkki on ohjattua ja maksutonta toimintaa 5–15 -vuotiaille lapsille ja nuorille. Vanhemmat ovat myös tervetulleita mukaan. Ennakkoilmoittautumista ei tarvita ja mukaan joukkoon voi tulla minä tahansa keskiviikkona.
MatikkaPysäkin järjestävät yhteistyössä Oulun yliopiston LUMA-keskus (OuLUMA) ja Kasvatustieteiden tiedekunta. MatikkaPysäkillä syyslukukaudella toimineet luokanopettajaopiskelijat Anssi Lautamo (taito- ja taidepainotteinen) ja Muusa Jyrkinen (Intercultural Teacher Education) kertovat toiminnasta.
Kenen kannattaa tulla MatikkaPysäkille ja miksi?
Muusa: Kaikkien. Ei ole mitään erityistä kohderyhmää. Ohjaajat kyllä osaavat löytää mieleisen homman sieltä kaikille.
Anssi: Suosittelen matikkakerhoa ihan kaikille! Yritän usein tuoda paikalle vanhimman tyttäreni, joka on tykännyt kerhosta kovasti. Peleistä ja tehtävistä löytyy haastetta kaikenikäisille!
Mitä MatikkaPysäkillä tehdään?
Anssi: Kaikessa yksinkertaisuudessaan me pelaamme erilaisia pelejä. Yritämme luoda rennon, vastaanottavaisen ja vapaan ilmapiirin, jonka turvin lapset (ja me aikuiset myös) saamme ratkaista ongelmia, päätellä, laskea ja pelata toisiamme vastaan. Pääsemme siis oikeastaan tekemään kaikkea mukavaa ja samalla opimme jotain.
Muusa: MatikkaPysäkin toiminta on hyvin vapaata – Siellä on hyvin paljon erilaisia pelejä, matemaattisia pulmia ja harjoituksia. Vaihtoehtoja kyllä riittää ja ohjaajat pelaavat lasten kanssa. Paikalle voi tulla tekemään vaikka läksyjä ja ohjaajat auttavat niissä.

Miksi aloit MatikkaPysäkin ohjaajaksi?
Anssi: Minulla on ollut vähän kompasteleva suhtautuminen matematiikkaan ollessani koululainen. Opettajaopintojeni aikana olen pyrkinyt muuttamaan käsityksiäni ja oppimaan, miten saada kaltaiseni oppilaat innostumaan ja onnistumaan matematiikassa. Haluan oppia käyttämään matematiikan opiskelun välineinä erilaisia pelejä ja pulmia.
Muusa: Olen kiinnostunut matematiikan opettamisesta ja opiskelen tällä hetkellä matematiikan pitkää sivuainetta. Minusta opinnoissa on kuitenkin hyvin vähän käytännönläheistä työskentelyä ja koin MatikkaPysäkin olevan erinomainen tapa tutustua erilaisiin matemaattisiin oppimisvälineisiin. Opin MatikkaPysäkillä myös hyvin minkä tyyppiset pulmat ja leikit sopivat minkäkin ikäisille. Monet peleistä olivat myös erinomaisia eriyttämisen välineitä.
Millaista on ollut olla MatikkaPysäkillä?
Muusa: Oikein antoisaa. Lapset ovat olleet hyvin innokkaita ja aika lentää siivillä. On ollut ihana seurata lasten ahaa-elämyksiä ja kasvua.
Anssi: Olen pitänyt kovasti MatikkaPysäkin vetämisestä. Se ns. painelee aivoissani oikeita vipuja. Saan pelata pelejä, ratkoa pulmia ja opetella uusia juttuja hyvässä seurassa. Mikäs sen opettavaisempaa kuin, että seitsemänvuotias vetää maton alta olemalla nokkelampi ja nopeampi hoksaamaan ratkaisun kuin sinä itse!

Miten matematiikka tulee MatikkaPysäkillä esiin?
Anssi: Aika monella tapaa. Ongelmanratkaisun, päättelyn ja laskemisen lisäksi voi harjoittaa muistiaan, hahmotuskykyään ja taktikointitaitojaan. Kaikkia näitä tulee kohdalle usein ihan tavallista lautapeliä pelatessa. Toki meillä on aivan puhtaasti matematiikkaa opettavia ja harjoittavia pelejä/tehtäviä tarjolla. Itse tuon paikalle joka kerta pelimekaniikaltaan yksinkertaisen yhtälönrakennuspelin, joka harjoittaa useita matematiikan taitoja.
Muusa: Riippuu aivan pelistä. Monissa lautapeleissä tarvitaan matemaattista osaamista, vaikka se ei suoranaisesti näy. Toisissa taas tehdään suoraan esimerkiksi matemaattisia lausekkeita. Olen kyllä ohjaajana ohjannut monesti lapsia kokeilemaan hiukan haastavampia pelejä ja pulmia, jotta heidän kykynsä kehittyisivät. Lempipeli ei aina ole se opettavaisin ja MatikkaPysäkillä kyllä erilaisia pelejä riittää kunhan joku jaksaa niitä ehdottaa ja esitellä.
Miten kerholaisen tulisi valmistautua MatikkaPysäkkille?
Anssi: Valmistautumiseen ei oikeastaan tarvitse mielestäni muuta kuin sen, että ottaa mukaansa avoimen mielen, rennon asenteen ja peli-iloa. Opetellaan yhdessä!
Voivatko kerholaiset/vanhemmat itse vaikuttaa Pysäkin sisältöön?
Anssi: Ehdottomasti! Meillä ei ole mitään tiukkaa kaavaa tai järjestystä minkä mukaan mennään. Ehdotuksia ja haasteita otetaan vastaan. Karkkipeliä tosin saa pelata vain kolme kertaa per kerta, koska meillä loppuu muuten karkit liian nopeasti.
Muusa: Totta kai ehdotuksia otetaan aina vastaan. Pysäkki on hyvin vapaamuotoinen, joten vanhemmat voivat pelata lastensa kanssa tai antaa ohjaajille kehitysideoita.
Muusa, Anssi ja tulevat kevään ohjaajat toivottavasti kaikki tervetulleeksi tutustumaan MatikkaPysäkille!
Lisätietoja: http://ouluma.fi/2014/08/matikkapysakki-oulun-yliopistolla/
MatikkaPysäkki löytyy myös Facebookista.