
Vastaan Oulun yliopiston LUMA-keskuksen (OuLUMA) toiminnasta vuoden 2016 alusta lähtien, joten nyt on hyvä hetki päivittää LUMA-toiminnan taustoja. LUMA-keskuksen tehtävänä on organisoida ja edistää Pohjois-Suomessa tehtävää yliopistojen ja koulujen välistä yhteistyötä matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen ja opiskelun kehittämiseksi. Lukiossa LUMA-aineiksi lasketaan biologia, fysiikka, kemia, maantiede ja matematiikka. OuLUMA on yksi Suomen ensimmäisiä LUMA-keskuksia, perustettu vuonna 2007. Toiminta on laajentunut nopeasti ja nykyään 12 alueellista keskusta muodostavat LUMA-keskus Suomi -verkoston.
Mutta miksi meillä on OuLUMA? Suomessa on merkittävä koulutuspoliittinen ongelma, joka toki koskee monia muitakin länsimaita. Ongelma, joka syö meidän mahdollisuuksiamme pärjätä muuttuvassa maailmassa ja iskee suoraan kansallisen menestysstrategiamme ytimeen, osaamiseen. Tämä ongelma saa näkyvän hahmon esimerkiksi ylioppilaskirjoituksissa. Vuonna 2014 Suomessa kirjoitti ylioppilaaksi 31620 abiturienttia. Samana vuonna pitkän matematiikan kirjoitti hyväksytysti 11343 (36 %), fysiikan 5963 (19 %) ja kemian 6178 (20 %) abiturienttia. Toisin sanoen pitkää matematiikkaa ei kirjoittanut 64 %, fysiikkaa 81 % ja kemiaa 80 %. Biologian ja maantieteen kohdalla tätä ongelmaa ei näytä olevan.
Entä sitten, onko tällä jotain merkitystä? Lukiolaiset ovat valintansa tehneet. Oulun yliopiston näkökulmasta pulma on siinä, että aloituspaikoista (2015-16) noin 74 % perustuu LUMA-aineisiin. Tuo 74 % sisältää tiedekunnista Arkkitehtuurin, Biokemian ja molekyylilääketieteen, Kaivannaisalan, Luonnontieteet, Lääketieteet, Tekniikan sekä Tieto- ja sähkötekniikan ja Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun. Vain Humanistinen ja Kasvatustieteellinen tiedekunta voivat panostaa opiskelijavalinnassaan muihin kuin matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa lukeneisiin. Tiedekuntaperusteinen luokittelu on osin liian kategorinen. Harmaata aluetta edustavat esimerkiksi kasvatustieteet, jotka voisi luokitella osittain LUMA-puolelle, koska luokanopettajat tarvitsevat luonnontieteellistä osaamista. Toisaalta vaikkapa matematiikan tarve ei ole yhtä suurta kaikkien LUMA-tiedekuntienkaan kaikissa koulutusohjelmissa, joten tuo 74 % sisältää tulkinnanvaraista epävarmuutta molempiin suuntiin. Se antaa kuitenkin hyvän kokonaiskuvan. Tähän on syytä lisätä vielä se, että myös ammattikorkeakoulut tarvitsevat LUMA-osaajia.

Miksi tämä on ongelma? Kun katsoo noita tieteenaloja, voi huoletta sanoa, että sekä Oulun alueen, että koko valtakunnan taloudellisen tulevaisuuden kannalta on väliä sillä, saadaanko LUMA-osaajia yliopistoihin riittävästi. Suomi elää viennistä ja kyse on esimerkiksi ICT-alan, kemian teollisuuden (Suomen suurin vientiala), biotalouden tai metalliteollisuuden osaamisperustasta. Sama LUMA-aineiden osaamistarve pätee toki suljetulla sektorilla esimerkiksi terveydenhoitoon ja koulutukseen.
Tämä on ongelma myös niille nuorille, jotka eivät ole lukeneet LUMA-aineita. Heitä on suuri enemmistö, mutta sopivia aloituspaikkoja on vähän ja moni jää ilman. He ovat tehneet ainevalintoja siltä pohjalta, mikä on tuntunut mielenkiintoiselta lukiota aloittaessa ja joutuneet toteamaan, että se maailma ja yhteiskunta, jota varten he opiskelivat, onkin erilainen, kuin mitä he kuvittelivat. LUMA-puolella useimmille aloille pääsee helpommin, vaikka kovaa kisaa toki käydään esimerkiksi lääketieteen aloituspaikoista.
Eikö lukiosta saatavalla yleissivistyksellä sitten olekaan merkitystä myöhemmässä elämässä? Totta kai on: kielitaitoa tarvitaan yhä enemmän ja maailman ilmiöitä pitää tuntea monipuolisesti. Nyt kuitenkin lukiolaiset sivistävät itseään kovin suppeasti. Sivistyksen puutteet osuvat liian usein oppiaineisiin, jotka olisivat myöhempien opintojen avainosaamista.
Miksi opiskelupaikkojen jakautuma ei vastaa lukiolaisten mielenkiinnon jakautumaa? Eikö ongelmaa voisi ratkaista lisäämällä aloituspaikkoja niille aloille, jotka vastaavat lukiolaisten ainevalintoja? Eikö häntä voisi heiluttaa koiraa? Niinpä, koulutuksen ja yhteiskunnan tarpeiden pitää kohdata toisensa. Mitä paremmin tässä onnistutaan, sitä vähemmän meillä on lukionjälkeistä turhautumista ja syrjäytymistä. Lukiolaiset ovat jo tehneet sen valinnan, että he haluavat ponnistella osaamisensa ja oman tulevaisuutensa eteen. Heillä on oikeus saada käyttöönsä paras mahdollinen tieto siitä, miten nuo ponnistukset kannattaa suunnata.
Nykytilannetta voisi kuvata hiukan kärjistäen niin, että keskeisiä yhteiskunnan ja elinkeinoelämän tulevaisuutta koskevia ratkaisuja on sysätty 15-16-vuotiaiden nuorten päätettäväksi. Heillä on oikeus tietää, päättäessään peruskoulun jälkeisistä opinnoista ja valitessaan oppiaineita, mitä niistä ratkaisuista seuraa.
Paljon auttaisi jo sekin, jos lukion alussa keskityttäisiin pakollisiin opintoihin niin paljon kuin mahdollista. Kriittiset ainevalinnat olisi hyvä lykätä tuonnemmaksi, ehkä jopa toisen lukiovuoden puolelle, jolloin ratkaisut eivät enää niin paljon perustuisi yläkoulusta periytyneeseen asenneilmapiiriin.
Tässä pelissä panokset ovat kovat. Suomi tarvitsee osaajia ja paljon on pelissä myös niillä nuorilla, jotka valintoja tekevät.
On harmillista, että Oulun Luma-keskuksen tuoreena toiminnanjohtajana jätät biologian ja maantieteen vähemmälle huomiolle aloituspuheenvuorossasi. Toivottavasti tämä ei näy myös Luma-keskuksen tulevassa toiminnassa.
Kirsi Valta-Hulkkonen | keskiviikkona 16. joulukuuta klo 22:05 #Kiitos palautteesta! Ehkä sananvalinta olisi voinut olla parempi, mutta kyse on tosiaan vain siitä, että kun tarkastelun alla on Oulun yliopiston aloituspaikkojen ja ylioppilaiden matemaattis-luonnontieteellisen osaamisen välinen epätasapaino, biologia ja maantiede eivät näyttäydy ongelmana (mikä lienee hyvä asia). Tunnen hyvin Oulun yliopiston biologian ja maantieteen vahvuudet, myös LUMA-näkökulmasta, ja uskon että tämä tulee näkyviin kunhan näkökulma on toinen. Tarkoitus on kirjoittaa LUMA-asioista näilä sivuilla säännöllisesti.
Jouni Pursiainen | torstaina 17. joulukuuta klo 11:40 #Biologia, maantiede ja luonto-ohjelmat näkyvät ja kuuluvat todella paljon mediassa. Jostain syystä matematiikka, fysiikka ja kemia eivät ole median suosiossa muuten kuin negatiivisina uutisina.
Menkääpä Facebookin ryhmään ”Poliitikot matematiikan puolesta” keskustelemaan aiheesta, mitä voitaisiin tehdä tämän epätasapainon korjaamiseksi.
Alli Huovinen | lauantaina 9. tammikuuta klo 15:02 #