Lukiolla on yleissivistävä tehtävä, mutta lukion tulee myös luoda valmiuksia opinnoille yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Tässä käydään läpi ylioppilastutkinnon tulosten merkitystä Oulun yliopiston opiskelijavalinnassa 2016, keskittyen LUMA-aineisiin. Erilliset pääsykokeet on jätetty tarkastelun ulkopuolelle. Opiskelijavalinnan perusteet eivät synny sattumalta, vaan koulutusohjelmat valmistelevat niitä huolella, tavoitteena saada parhaat mahdolliset opiskelijat alalle. Siten ne auttavat tekemään onnistuneita ainevalintoja lukiossa. Kuvamateriaalia on laajemmin esillä Oulun Opopäivillä 2016 pitämässäni esitelmässä (http://ouluma.fi/2016/02/lukion-oppiaineet-oulun-yliopiston-valintaperusteissa/).
Oulun yliopisto on monitieteinen yliopisto, jossa on 10 tiedekuntaa ja 39 koulutusohjelmaa. Kevään 2016 yhteisvalinnassa Oulun yliopistossa on 1810 aloituspaikkaa, jos tarkastelun ulkopuolelle jätetään maisteriohjelmien valinnat ja siirto-opiskelijat.
Lukioaineet valintaperusteissa
Yleensä valintaperusteena käytetään 4-5 oppiaineen arvosanoja, joten viiden huolella valitun oppiaineen kirjoittaminen on hyvinkin suositeltavaa.
Miten ylioppilaskirjoitusten tuloksia käytetään Oulussa valintaperusteina? Tässä tarkastelussa kullekin lukioaineelle on määritelty kussakin koulutusohjelmassa suhteellinen maksimiarvo 1. Tämän saavuttaa jos oppiaine on suoravalintaehto tai jos oppiaineen arvosana edustaa pisteytyksessä maksimitasoa. Jos esimerkiksi pitkän matematiikan ylioppilaskokeen laudatur antaa 10 p (maksimipistemäärä ko. koulutusohjelman valintaperusteissa), on pitkän matematiikan suhteellinen arvo 10/10. Jos tällöin fysiikan laudaturista saa 6 pistettä, on fysiikan suhteellinen arvo 6/10. Näin saadut arvot painotetaan aloituspaikkojen määrällä koulutusohjelmittain. Eli 70 aloituspaikan koulutusohjelmassa matematiikka saisi painotuksen 70 ja fysiikka 42. Näiden lukujen summa (yli kaikkien 39 koulutusohjelman) jaettuna aloituspaikkojen määrällä 1810 vastaa kyseisen lukion oppiaineen merkitystä prosentteina Oulun yliopiston aloituspaikoista.
Tarkastelunäkökulmia on kaksi, riippuen vaihtoehtoisten reaaliaineiden käsittelytavasta. Käsittelytapa A antaa vertailuluvun vain niille reaaliaineille, jotka erikseen on nimetty valintaperusteeksi. Tällöin esimerkiksi valintakriteeri ”muu reaaliaine” ei tule näkyviin minkään nimetyn reaaliaineen kohdalla erikseen, mutta tuottaa otsikon ”reaaliaine” kohdalle vertailuarvon, jonka maksimi on 1 (riippumatta reaaliaineiden lukumäärästä). Käsittelytapa B antaa vertailuarvon jokaiselle niistä reaaliaineista, jotka sisältyvät mainittuun laajempaan joukkoon (kuten ”muu reaaliaine”), ja myös otsikon ”reaaliaine” kohdalle. Täysi vertailuarvo annetaan molemmissa käsittelytavoissa silloin kun vaihtoehdot ovat erikseen nimetyt, kuten ”kemia tai fysiikka, parempi arvosana”.
A-näkökulma nostaa esille niitä reaaliaineita, joita on koulutusohjelmassa haluttu valintaperusteena erikseen korostaa. B-näkökulma taas katsoo asiaa hakijan kannalta, antaen täyden painon jokaiselle oppiaineelle, jotka häneltä voidaan laskea valintapisteiksi. Koska ”reaaliaine” oli yleisotsikkona sangen suosittu kriteeri valintaperusteissa, nämä kaksi näkökulmaa eroavat pisteissä toisistaan selvästi.
Valintaperusteena pitkää matematiikkaa käyttää peräti 91 % aloituspaikoista ja lyhyttä matematiikkaa 57 %. Nimeltä mainiten valintaperusteissa esiintyvät fysiikka ja kemia 50 %:ssa aloituspaikoista, biologia 41 %:ssa ja maantiede 11 %:ssa. Jos mukaan otetaan myös nämä oppiaineet otsikon ”reaaliaine” alta ovat vastaavat luvut: fysiikka 72 %, kemia 71 %, biologia 63 % ja maantiede 58 %. Eli jos on kirjoittanut fysiikan, on saanut käsiinsä avaimen, joka sopii useimpiin koulutusohjelmiin, vastaten 72 % kaikista aloituspaikoista.
Ylioppilaiden ainevalinnat vs. valintaperusteet
Valintaperusteiden painotukset saavat konkreettista merkitystä, kun niitä verrataan kunkin lukioaineen kirjoittajien %-osuuksiin. Vuonna 2014 valmistui 31619 ylioppilasta (Ylioppilastutkintolautakunta). Heistä pitkän matematiikan kirjoitti 33 %, lyhyen matematiikan 46 %, fysiikan 16 %, kemian 15 %, biologian 18 % ja maantieteen 11 %.
Vaikka Oulun yliopiston aloituspaikoista 91 %:ssa tarvitaan pitkää matematiikkaa, vain 33 % kirjoittaa sen. Lyhyen matematiikan kohdalla luvut ovat lähempänä toisiaan 50 % tuntumassa. Pisteytyksissä hyvin kirjoitettu lyhyt matematiikka voi olla yhtä arvokas kuin huonosti kirjoitettu pitkä matematiikka, mutta hyvin kirjoitettu pitkä matematiikka on todellinen valttikortti useimpiin koulutusohjelmiin.
Perinteiset LUMA-reaaliaineet fysiikka, kemia ja biologia näyttäytyvät samassa valossa kuin pitkä matematiikka. Kirjoittajien määrät ovat 15-18 %, mutta arvosanojen käyttökelpoisuus valinnoissa on monikertainen, vähintään 40-50%. Hiukan lievemmin myös maantiede seuraa samaa trendiä. Se, että 82-85 % ylioppilaista ei kirjoita fysiikkaa, kemiaa tai biologiaa, voi valintaperustetiedon puutteen ohella johtua siitä, että nämä oppiaineet koetaan vaikeina tai työläinä.
Terveystietoa, psykologiaa, yhteiskuntaoppia kirjoitetaan enemmän (22-37 %) kuin LUMA-reaaliaineita, vaikka ne juuri ja juuri löytyvät nimeltä mainittuina Oulun yliopiston valintaperusteissa.
Lukioaineiden ja valintojen merkityksestä
Erityisesti matemaattis-luonnontieteellisissä aineissa kirjoittajien ja yliopistollisen tarpeen välinen epäsuhta on valtakunnallinen ongelma. Oulun yliopisto lienee monitieteisenä LUMA-aineiden osaamistarpeen kannalta lähellä valtakunnallista keskiarvoa. Esimerkiksi teknillisissä yliopistoissa ja kauppakorkeakouluissa matematiikan tarve on käytännössä 100 %.
Opiskelupaikkoja riittää matemaattisesti orientoituneille nuorille, mutta muut (enemmistö) joutuvat kilvoittelemaan suhteellisen vähistä ei-matemaattisista aloituspaikoista ja moni jää ilman. Se, mikä on tuntunut mielenkiintoiselta lukiota aloittaessa, ei välttämättä vastaa tämän maailman tarpeita.
Kyse on myös suomalaisten mahdollisuuksista pärjätä muuttuvassa maailmassa. Maan taloudellinen tulevaisuus, vientiteollisuuden kautta, on kiinni LUMA-aineissa, olipa kyse ICT-alasta, kemian teollisuudesta, kaivosalasta, biotaloudesta tai metsä- tai terästeollisuudesta. Luonnontieteellistä osaamista tarvitaan laajalti myös suljetulla sektorilla, esimerkiksi lääketieteissä.
Keskeisiä yhteiskunnan ja elinkeinoelämän tulevaisuutta koskevia ratkaisuja tekevät 15-16-vuotiaat nuoret. Heillä ja heidän vanhemmillaan on oikeus tietää, tehdessään valintoja peruskoulun jälkeisistä opinnoista, mitä niistä ratkaisuista seuraa. Lukiossa paljon auttaisi jo sekin, jos alussa keskityttäisiin pakollisiin. Keskeiset ainevalinnat lykkäytyisivät tuonnemmaksi, jolloin ratkaisut eivät enää perustuisi yläkoulusta periytyneeseen asenneilmapiiriin.
Ikäluokkien pieneneminen rasittaa maan tulevaisuutta monella tavalla jatkossa, mutta yliopistoissa LUMA-aineita koskeva epäsuhta kärjistää tilannetta vielä nopeammin. Lukiolaisen kannattaa valita huolella ylioppilaskirjoituksiin ne oppiaineet, ”valintojen valttikortit”, joiden avulla hän tavoittelee opiskelupaikkaa. Panostaminen matemaattis-luonnontieteelliseen osaamiseen on mainio sijoitus tulevaisuuteen.
Tuota artikkelia pitäisi saada leviämään.
Alli Huovinen | torstaina 18. helmikuuta klo 10:24 #