Torstaina 4.6. järjestetyssä kansainvälisessä StarT-gaalassa palkittiin International LUMA StarT 2020 -palkinnonsaajat. Palkinto jaettiin kolmelle parhaalle luonnontieteisiin, matematiikkaan tai teknologiaan liittyvälle projektityölle, joita lapset ja nuoret ympäri maailmaa ovat toteuttaneet. Voitot menivät tiimeille Kiinasta, Portugalista ja Sveitsistä. Lisäksi palkinto jaettiin kolmelle oppimisyhteisölle parhaasta käytänteestä monialaisen, tutkimuksellisen ja ilmiöpohjaisen opetuksen toteuttamiseen. Palkittavat oppimisyhteisöt ovat Jordaniasta, Bosnia-Hertsegovinasta ja Suomesta.
Kansainvälisesti palkittu StarT-toimintamalli on yliopistojen tiede- ja teknologiakasvatusta edistävän LUMA-keskus Suomen vuonna 2016 ideoima malli yhteisöllisen projektiopiskelun tukemiseen ja oppimisen ilon jakamiseen. Kansainväliseen toimintaan on osallistunut tähän mennessä yli 40 maata. Kuluneella kaudella StarTiin on osallistuttu 27 maasta yli 580 projektityöllä ja 300 hyvällä opetuskäytänteellä. Oppimisen iloa ja käytänteitä on ollut jakamassa yli 850 oppimisyhteisöä, yli 4000 opettajaa sekä 41 700 lasta ja nuorta.
International LUMA StarT 2020 -palkinnon saaneissa projekteissa lapset ja nuoret ovat kehittäneet aurinkoenergialla toimivan lautausaseman sähköautoille sekä lisänneet tietoisuutta omassa kotikaupungissa sitä varjostavasta saasteongelmasta. Palkittavissa opetuskäytänteissä esitellään muun muassa yhteistyötä päiväkodin ja ammattikorkeakoulun välillä, joka tukee sekä päiväkodin lasten että ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimista.
“Olen niin haltioissani oppilaiden laajoista, jännittävistä sekä ajankohtaisista projektitöistä. Oli ilo työskennellä StarT tuomaristossa, todella opettavainen kokemus. Tämä todella osoittaa sen, mihin lapset ja nuoret pystyvät, jos heille vain suodaan siihen mahdollisuus.” Professori Angela James, University of Kwazulu-Natal (Etelä-Afrikka), StarT tuomariston jäsen.
StarT-tuomaristo koostui kansallisista ja kansainvälisistä asiantuntijoista. Tuomaristo on arviointiperusteissaan kiinnittänyt huomioita erityisesti luovuuteen, tutkimuksellisuuteen, monitieteisyyteen sekä yhteisöllisyyteen.
Kansainvälisten pääpalkintojen lisäksi StarT-gaalassa palkittiin kunniamaininnalla myös kansallisessa ja kansainvälisessä yleisöäänestyksessä eniten ääniä saaneet projektityöt sekä opetuskäytänteet. Lisäksi StarT-kilpailussa on jaettu kansallisia palkintoja. Kansallisena parhaana palkittiin 11 ansioituneinta lasten ja nuorten projektitiimiä ja opetuskäytänteiden osalta 5 oppimisyhteisöä.
StarT-kauden 2019 – 2020 kansalliset ja kansainväliset palkittavat
International LUMA StarT Award 2020 -palkinnonsaajat (lasten ja nuorten projektitiimit)
- “EcoBiesel”, Agrupamento de Escolas de Alcanena, Portugali
- “An Action Plan to Save the Moldy Books in Yunhai School Library”, Yantian Yunhai School, Kiina
- “Alternative Solar Energy”, Primarschule Atelier Zwillikon, Sveitsi
International LUMA StarT Education Award 2020 -palkinnonsaajat (opetuskäytänteet)
- “Air, Water & Land Pollution”, Children of Sarajevo – Kindergarten “Dunje”, Bosnia-Hertsegovina
- “Ihmeellinen ihminen – opitaan yhdessä yhteistyö”, Esiopetus Taipalsaari Kirkonkylän koulu ja LAB ammattikorkeakoulu, Suomi
- “Integration of Engineering Design in Teaching STEM “, Al Omareyah School, Jordania
Yleisön suosikit
Kansainvälinen yleisön suosikki, projekti:
- ”A robot that mimics the teacher’s function” also known as PIP.01, Alyadodah Secondary School For Boys, Jordania
- ”Improvement of Collection and Processing of Polymeric Wastes in Cities”, Ukraina
Kansainvälinen yleisön suosikki, hyvä käytänne:
- ”Chess is a Magic Game”, School 9, Ukraina
Kansallinen yleisön suosikki, projekti:
- “Lusikkaleipien Muurahaisprojekti”, Päiväkoti Satulinna
Kansallinen yleisön suosikki, hyvä käytänne:
- “Muovin muodonmuutos”, Kailaan koulun iltapäivätoiminta
- “Retkeilykerho”, Mertalan koulu
Kansalliset parhaat 2020
Projektityöt:
- “LUMI/SNOW”, Päiväkoti Piilometsä
- “Leivän aikamatka”, Päiväkoti Pikkutylli
- “Puhkun ja puhalla: Tuulitutkimuksia”, Kalkunvuoren päiväkoti ja koulu
- “Cook Clorophyll and the Colours of the Fall”, Rantaviitikan eskarit
- “Kaupunkiralli”, Jokilaaksonkoulu
- “Kuinka juomavesi tulee juomalasiin?”, Keskuskoulu Vaasa
- “Ilmastonmuutos Stop! -lautapeli”, Länsiharjun koulu
- “Is it magic?”, Keminmaan keskuskoulu
- “Machine learning to Detect Forest fires”, FISTA
- “Omavarainen sähköntuotanto – sähköä tuottava kuntopyörä”, Kaurialan lukio
- “SnakeBot”, Tampereen lyseon lukio
Hyvät opetuskäytänteet:
- “Ihmeellinen ihminen / Opitaan yhdessä -yhteistyö”, Esiopetus Taipalsaaren kirkonkylän koulu & LAB ammattikorkeakoulu
- “Matkalla Marsiin 2020”, Pikkonlan koulu
- “Greenreality- lupaus”, Sammonlahden koulu
- “Virtuaalinen Amazing Race Rovaniemeltä pohjoiseen”, Napapiirin yläaste
- “Yksilöllinen mobiilioppiminen”, Paraistenseudun koulu
Lisätietoa:
- Tutustu StarT-kauden parhaimpiin kansallisiin ja kansainvälisiin projektitöihin sekä hyviin opetuskäytänteisiin
- Lisätietoa StarT-toiminnasta
- Lisätietoa LUMA-keskus Suomesta
Yhteystiedot:
LUMA-keskus Suomen ja StarT-hankkeen johtaja, professori Maija Aksela, LUMA-keskus Suomi / Helsingin yliopisto, 050 514 1450, maija.aksela@helsinki.fi
Projektipäällikkö, kansalliset asiat, Outi Haatainen, LUMA-keskus Suomi/Helsingin yliopisto, outi.haatainen@helsinki.fi