Poimintoja opettajien ja oppilaiden ajatuksista opetuskokeilusta
”Opettaja puhui vähemmän ja oppilaat neuvoi toinen toisiaan. Ja sitten yks erilainen asia oli, että näitten tuntien aikana oppilaat eivät kyllästyneet matematiikkaan.” Opettaja 1
”Tossa pystyy heti purkaa sitä, ei tuu sellaista [jumitilannetta]. Kirjan kesken oot kaikessa omin avuin.” Oppilas 1
”Todella ärsyttää kysymykset: ”Miksi ajattelet niin?” tai ”Perustele vastauksesi” ” Oppilas 2
”Oli hyvä että voitiin tehä ryhmässä eikä tehtäviä ollut liikaa. Ikinä ei ollut väsynyt olo alkaa laskemaan.” Oppilas 3
”Oppilaat pääsivät ikään kuin yhtälöiden yläpuolelle. Ei tarvinnut miettiä, voinko ratkaista yhtälön, vaan miten voin ratkaista sen, millä muunnoksella aloitan.” – Opettaja 1
”Tulee fiilis, että usealle jää hyvä käsitys siitä, mitä yhtälönratkaisu tarkoittaa, mitä yhtälöille voi tehdä. Ei tarvitse aloittaa alusta kahdeksannella luokalla.” – Opettaja 2
”Vaikka käytettiin vähän aikaa mekaaniseen laskemiseen, se riitti!” Opettaja 3