
Opettamalla oppii
22.10.2010 | Antti Moilanen
Kertaus on totisesti opintojen äiti. Omaehtoinen vanhojen asioiden kertaaminen vaatii kuitenkin valitettavasti yleensä sellaista tahdon lujuutta, jota ei ainakaan itseltäni tahdo löytyä.
Kertaus on totisesti opintojen äiti. Omaehtoinen vanhojen asioiden kertaaminen vaatii kuitenkin valitettavasti yleensä sellaista tahdon lujuutta, jota ei ainakaan itseltäni tahdo löytyä.
Opiskelu todenteolla alkoi muutama viikko sitten, alkuhäslinkien jälkeen. Opiskelen täällä mm. mekaniikkaa, rakennusjohtamista, ympäristövaikutusten arviointia sekä maaperän mekaniikkaa, johon kuuluu myös laboratoriotunnit.
Opiskelijat lusmuilevat. Opiskelijat juovat liikaa kaljaa. Opiskelijat pitäisi lähettää Kiinaan näkemään todellista opiskelua.
Liikkuvan junan kyytiin ehtiminen ei ole helppoa eikä mukavaa, mutta sitä tulee aina silloin tällöin harjoitettua sivuaineiden kanssa.
Matkajännitys alkoi kasvaa muutama päivä ennen lähtöä. Tuntui aika epätodelliselta, että olin todellakin lähdössä aivan yksin toiselle puolella maapalloa lähes puoleksi vuodeksi!
Molekyylievoluution laskut, englannin puhekurssi, kemian perustyöt viimevuodelta, joudunko lajintuntemuksiin, menevätkö mitkä kurssit päällekkäin, pitää muistaa tulostaa kurssimoniste, missä avaimet.
Keväällä haettu ja myönnetty yliopiston harjoittelutuki mahdollisti harjoittelupaikan Metsäntutkimuslaitoksessa kesäkuukausien ajaksi. Työtehtäväni eivät olleet kemistin, vaan laborantin tehtäviä, mutta mielestäni harjoittelu oli erittäin hyödyllinen.
Yliopistossa opiskelu on ollut erilaista, mutta antoisaa. Aloitin juuri kolmannen vuoteni yliopistossa ja tänä syksynä aloitan pedagogiset opintoni.
Olen Matti Karppinen, 22-vuotias Rakennustekniikan opiskelija Oulun seudun ammattikorkeakoulun tekniikan yksiköstä. Tarkoitus olisi valmistua aikanaan rakennusinsinööriksi, mutta tällä hetkellä olen vaihdossa Etelä-Koressa.
Yliopistossa riittävä opiskelumäärä täytyy määritellä itse. Ei ole jatkuvaa kotitehtävien virtaa jonka tehtyään voi sanoa tehneensä tarpeeksi. Aloitan toista vuotta biologialla. Opiskelijana ongelmanani on tasapainon löytäminen ja priorisointi.
Olen neljännen vuoden kemian opiskelija, jonka kutsumus on johdattanut valitsemaan puoli vuotta sitten epäorgaanisen analyyttisen kemian suuntautumisvaihtoehdon.