geometria

Nopein muoto

Nopein muoto

perjantaina 5. heinäkuuta 2019 |

Nopein muoto -pelissä opetellaan tunnistamaan geometrisia muotoja sekä kehitytään yhteen-, vähennys- ja kertolaskuissa.


Neliulotteinen kuutio

Neliulotteinen kuutio

torstaina 6. helmikuuta 2014 |

Neliulotteinen kuutio voidaan projisioida kolmiulotteiseen avaruuteen periaatteessa samalla tavalla kuin kolmiulotteinen kuutio voidaan projisioida kaksiulotteiseen tasoon.


Ikosaedri

Ikosaedri

perjantaina 31. tammikuuta 2014 |

Animaatio pyrkii antamaan mielikuvan ikosaedrin rakenteesta.


Dodekaedri

Dodekaedri

tiistaina 14. tammikuuta 2014 |

Animaatio pyrkii antamaan mielikuvan dodekaedrin rakenteesta. Mukana neljä tehtävää dodekaedrin rakenteeseen liittyen.


Kulman jako kolmeen yhtä suureen osaan (geometrinen piirtäminen)

Kulman jako kolmeen yhtä suureen osaan (geometrinen piirtäminen)

tiistaina 14. tammikuuta 2014 |

Sovelluksessa konsturoidaan yksi mahdollinen ratkaisu kulman kolmijakoon. Miksi ratkaisu ei noudata klassisen geometrian sääntöjä?


Ympyrän piirtäminen, kun säde ja keskipiste on annettu (geometrinen piirtäminen)

Ympyrän piirtäminen, kun säde ja keskipiste on annettu (geometrinen piirtäminen)

torstaina 12. joulukuuta 2013 |

Euklidisessa geometriassa sallitut konstruktiovälineet ovat perinteisesti harppi ja viivoitin. Harppia saa käyttää vain ympyrän piirtämiseen. Miksi janan mittaaminen harpilla kuitenkin sallitaan?


Ruprecht von der Pfalzin probleema

Ruprecht von der Pfalzin probleema

torstaina 24. lokakuuta 2013 |

Ruprecht von der Pfalzin probleemassa on selvitettävä, voidaanko kuutioon työstää sellainen reikä, että siitä voidaan työntää läpi toinen samankokoinen kuutio.


Matematiikan kertauspeli

Matematiikan kertauspeli

tiistaina 18. kesäkuuta 2013 | | 2 kommenttia

Matematiikan kertauspelin avulla voidaan kerrata perusopetuksen matematiikan oppimäärää.


Geometriapeli Salama

Geometriapeli Salama

tiistaina 21. toukokuuta 2013 |

Geometriapeli Salamassa pelaajien tulee tunnistaa erilaisia geometristen muotojen ja värien yhdistelmiä mahdollisimman nopeasti saadakseen kortin itselleen. Peliä voi pelata myös käyttämällä vuoroja, jolloin pelissä ei kilpailla nopeudesta.


Matikkamuistipeli 5.–6. luokka

Matikkamuistipeli 5.–6. luokka

perjantaina 19. huhtikuuta 2013 |

Matikkamuistipelin tavoitteena on harjoitella ja kerrata matematiikan keskeisiä sisältöjä vuosiluokilta 3–6.


1 / 3123

Materiaaliarkisto

Materiaalit ryhmittäin

Peruskoulu
Lukio
Muut